Hugo David

Ouvrages

H. David (2020a), Une Philosophie de la Parole. L'Enquête sur la Connaissance Verbale (Śābdanirṇaya) de Prakāśātman, maître Advaitin du xe siècle (édition critique, traduction, commentaire, avec une nouvelle édition du commentaire d'Ānandabodha). Paris/Vienne : École française d'Extrême-Orient / Verlag der österreichischen Akademie der Wissenschaften (« Monographies » 198 / Beiträge zur Kultur- und Geistesgeschichte Asiens 101).

Articles / chapitres

H. David (2013a). « A Contribution of Vedānta to the History of Mīmāṃsā. Prakāśātman's interpretation of ‘verbal effectuation' (śabdabhāvanā) » ; p. 79-105 in Mirnig, N.; Szántó, P.-D. et Williams, M. (éds). Puṣpikā: Tracing Ancient India through Texts and Traditions. Contributions to Current Research in Indology. Vol. 1. Oxford : Oxbow books.

H. David (2013b). « Action Theory and Scriptural Exegesis in Early Advaita-Vedānta (1) : Maṇḍana Miśra on upadeśa and iṣṭasādhanatā » ; p. 269-316 dans Eltschinger, V. et Krasser, H. (éds). Scriptural Authority, Reason, and Action. Proceedings of a Panel at the 14th World Sanskrit Conference, Kyōto, September 1-5, 2009. Vienne : ÖAW-Verlag.

H. David (2014a). « Nouvelles tendances dans l'étude de la Mīmāṃsā » ; Bulletin de l'École française d'Extrême-Orient 99 (2012-2013) : 395-408.

H. David (2014b). « Time, Action and Narration : on some Exegetical Sources of Abhinavagupta's Aesthetic Theory » ; Journal of Indian Philosophy 44 : 125-154.

H. David (2015a). « Theories of Human Action in Early Medieval Brahmanism (600-1000) : Activity, Speech and Desire », Journal of Value Inquiry 49.4 : 567-595.

V. Raby, H. David, J-P. Guillaume, J-L. Chevillard, B. Colombat, S. de Vogüe et J. Lallot (2017). « Repères pour l'approche de l'énoncé dans les traditions linguistiques », Langages 205 : 11-25.

H. David (2017a). « Les définitions de l'énoncé (vākya) dans la tradition sanskrite : entre grammaire et exégèse », Langages 205 : 27-41.

H. David (2017b). « Les origines du Vedānta comme tradition scolastique. État du problème, nouvelles hypothèses », Bulletin de l'École française d'Extrême-Orient 102 : 9-44.

H. David (2017c). « Une ontologie du commandement ? Réflexions sur l'idée d'existence, l'impératif et l'objet du Veda » ; ThéoRèmes 11 (2017) (Open Access ; https://journals.openedition.org/theoremes/1216).

H. David (2017d). « Towards a Critical Edition of Śaṅkara's ‘Longer' Aitareyopaniṣadbhāṣya : a Preliminary Report based on two Cambridge Manuscripts » ; p. 727-754 dans V. Vergiani, D. Cuneo & C. Formigatti (éds.), Indic Manuscript Cultures through the Ages. Material, Textual and Historical Investigations. Berlin, De Gruyter (Open Access).

H. David (2020b), « Speaking of the Individual : Prakāśātman's Akhaṇḍārthavāda and the Beginnings of a Theory of Language in Classical Advaita-Vedānta » ; p. 313-339 dans A. Graheli (éd.), The Bloomsbury Research Handbook of Indian Philosophy of Language, Londres : Bloomsbury Academic.

H. David (2020d). « Action Theory and Scriptural Exegesis in Early Advai-ta-Vedānta (2) : Maṇḍana Miśra's Excursus on the Buddha's Omniscience » ; p. 41-76 in B. Kellner, H. Lasic & S. McClintock (eds), Reverberations of Dharmakīrti's Philosophy. Proceedings of the Fifth International Dharmakīrti Conference, Heidelberg.

H. David (2020e). « The Birth of Uttara-Mīmāṃsā : a New Look at the Early History of Vedānta from a Hermeneutic Point of View » ; p. 127-142 in É. Aussant et G. Colas (éds). Les Scolastiques Indiennes. Genèses, Développements, Interactions. Paris : École française d'Extrême-Orient (« Études Thématiques » 32).

Comptes-rendus

H. David (2007). Compte rendu de Johannes Bronkhorst (éd.). Mīmāṃsā and Vedānta. Interaction and Continuity (Delhi : Motilal Banarsidass. 2003). Bulletin de l'École française d'Extrême-Orient 94 : 338-340.

H. David (2015b). Compte rendu de Isabelle Ratié, Une critique bouddhique du Soi selon la Mīmāṃsā (Vienne, VÖAW, 2014), Bulletin de l'École française d'Extrême-Orient 101 : 368-373.

H. David (2016). Compte rendu de Johannes Schneider, Eine buddhistische Kritik der Indischen Götter (Vienne, Arbeitskreis für tibetische und buddhistische Studien der Universität Wien, 2014), Bulletin of the SOAS 79.1 : 210-212.

H. David (2020c). Compte-rendu de J-M. Verpoorten, La Prakaraṇa-pañcikā de Śālikanātha, Chapitre 6, Section 1. Le moyen de connaissance valide et la perception (Louvain-la-Neuve, 2018) ; Bulletin de l'École française d'Extrême-Orient 105 : 368-374.

Bases de données

"Sanskrit and Malayalam Manuscripts from the Thrissur Monastic Complex"Endangered Archives Programme (British Library / Arcadia)Pilot Project EAP 1039
Full images and metadata for 55 bundles of palm-leaf manuscripts.

https://eap.bl.uk/project/EAP1039

Hugo David

Maître de conférences

Philosophie et philologie (sanskrite)

Centre de Pondichéry
19, rue Dumas,
Pondicherry 605001
Tel. +91 413 2334539
hugo.david@efeo.net