Śaiva Rites of expiation
Śaiva Rites of expiation
A First Edition and Translation of Trilocanaśiva’s Twelfth-century Prāyaścittasamuccaya
Sathyanarayanan (R.), Goodall (Dominic)


Collection : Collection Indologie
Numéro de collections : 127
Langue : Anglais
Lieu d'édition : Pondichéry
Support : Papier
Editeur : EFEO / Institut français de Pondichéry (IFP)
Prix (Euros) : 52
Etat : Disponible
Distributeur : EFEO Pondichéry Contact : shanti@efeo-pondicherry.org / distributeur online : scholarswithoutborders@gmail.com / distributeur Chennai : jibh.rkc@gmail.com


Description :
Pondichéry : IFP / EFEO, 2015, 651 p.

ISBN (IFP) : 978 81 8470 203 3

ISBN (EFEO) : 978 2 85539 218 9

Résumé :
Rites of expiation and reparation (prāyaścitta) may not seem central to the history of the Mantramārga, but they provide a fascinating angle from which to view the evolution of this broad religious tradition. Instead of focussing on the evolution and philosophical defence of Śaiva doctrines, or on the examination of ritual practices and of theories developed to justify and shore up such practices, this study puts the spotlight instead on social dimensions of the religion.

This book contains a first edition and translation of a South Indian compendium of Śaiva expiation rituals compiled by Trilocanaśiva, a twelfth-century theologian celebrated for his Siddhāntasārāvalī, a metrical treatise on the Śaivasiddhānta that is still traditionally studied in the Tamil-speaking South today. Trilocana does not reveal the sources from which he quotes, many of which are lost to us, but an earlier Northern treatise on the same theme from Malwa by a certain Hṛdayaśiva consists only in large labeled quotations, typically whole chapters, from those sources. A Nepalese palm-leaf manuscript kept in Cambridge that is dated to 1157 AD may be the earliest surviving codex to transmit Hṛdayaśiva’s text and we have included a complete transcription of that manuscript as an appendix. A combined quarter-verse-index helps readers to navigate both Trilocana’s and Hṛdayaśiva’s works.

Our introduction attempts to trace the social developments within the Śaivasiddhānta that give context to the evolution of Śaiva reparatory rites.


Les rites d’expiation et de réparation (prāyaścitta) ne sont peut-être pas centraux pour l’histoire du Mantramārga (le tantrisme śivaïte), mais ils nous offrent un angle d’approche enrichissant pour contempler l’évolution de cette grande tradition religieuse. Au lieu de se concentrer sur la genèse et la défense philosophique des doctrines śivaïtes, ou sur les pratiques rituelles et sur les théories développées pour expliquer et justifier de telles pratiques, cette étude met l’accent plutôt sur les dimensions sociales de la religion.

Ce livre contient une première édition et une traduction d'un recueil sud-indien de rites śivaïtes de prāyaścitta compilé par Trilocanaśiva, un théologien du XIIe siècle connu surtout pour sa Siddhāntasārāvalī, un traité métrique sur l’école du Śaivasiddhānta qui est toujours étudié de nos jours dans les écoles traditionnelles du pays tamoul. Trilocana ne révèle pas l’identité des sources qu’il cite, dont beaucoup ne nous sont pas parvenues, mais un certain Hṛdayaśiva, un auteur nord-indien, de Malwa, a rédigé un autre compendium, plus ancien, sur le même thème, qui consiste uniquement en de grandes citations étiquetées, généralement des chapitres entiers, provenant pour la plupart des mêmes sources. Nous avons donc inclus en annexe une transcription intégrale du manuscrit le plus ancien qui transmet cet ouvrage, un manuscrit népalais sur feuilles de palme daté de 1157 de notre ère et conservé à Cambridge. Un index commun des pāda permet aux lecteurs de s’orienter dans les deux ouvrages de Trilocana et de Hṛdayaśiva.

Notre introduction tente de retracer les changements sociaux au sein du Śaivasiddhānta qui nous permettent de contextualiser l’évolution des rites śivaïtes de réparation.
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